Du er her

Gode råd og indspark til interne sociale medier

Indspark fra Intra2 deltager til Intra2 deltager

 

Nogle virksomheder har haft interne sociale medier i mange år. Andre ser det stadig an og nogle er i opstartsfasen.

Uafhængigt af situation skal man være klar på, at ændring af kommunikationsform også er en kulturændring.

Sociale medier kan opfattes som ’lige til’ (ofte af ledelsen…), men anvendelse af dem til intern kommunikation kræver i alle tilfælde en stillingtagen og forståelse af udfordringerne og værdien for virksomheden.


Interne sociale medier og Facebook – hvad mener andre?

Deltagerne på et Intra2 arrangement i foråret 2017 gav hinanden mange værdifulde input til interne sociale medier. Og også til Workplace by Facebook, som de fleste nok er tvunget til at forholde sig til.

Her har vi kondenseret dem til en kortere liste, så de kan blive delt med dig! 


Inden du læser videre, så husk disse to relevante arrangementer:

29. september (gratis for medlemmer) 
SiteSeeing hos SimCorp
Om balancen mellem intranet og andre digitale dialog- og samarbejdsværktøjer

9. november
Facebook som socialt intranet? 

De allerførste danske erfaringer med Workplace 


Forretningsmæssig værdi 

  • Hurtig kommunikationskanal
  • Mere entydig rammesætning af samarbejder der ikke er formelle projekter
  • Videndeling som giver konkrete løsninger
  • Mere afslappet videndeling lokalt
  • Fastholdelse og medarbejdertilfredshed via skabelse af samhørighed
  • Understøttelse og udvikling af identitet og kultur

 

 

Styring eller ej?

  • Det er ufarligt ikke at styre
  • Undgå at tro, at man kan styre noget som helst
  • Give det fri i starten og giv det sit eget liv fremfor at ville styre
  • Stol på folk – frihed under ansvar
  • Vær modig - lad det være medarbejderens spilleregler, der sætter rammerne
  • Man må opgive en del kontrol i implementeringen af sociale dele af intranettet.
  • Ledelsen skal være engageret og deltage i dialogen
  • Definerer og forklar værdigrundlag
  • Emma Gad for sociale medier
  • Blød facilitering

 



At (videre)udvikle sociale medier rigtigt 

  • Kend de tekniske muligheder
  • Søg andres erfaring/inspiration
  • Start med basis: Hellere få gode features end mange dårlige
  • Identificér områder hvor der i forvejen foregår videndeling, men på andre kanaler
  • Find ud af om virksomhedens kultur passer til det sociale
  • Få styr på governance
  • Skal forankres i overliggende strategi
  • Formål og succeskriterier
  • Forklar brugere hvorfor og hvordan SoMe kan komplementere almindeligt intranet
  • Find gode ”front runners”
  • Engager en social media hipster
  • Engager alle i udrulning
  • Lav sjov lancering – gør det til en begivenhed
  • Fejring af succeser 
  • Go for it!! – Try and error
  • Sikre ressourcer til at prioritere de sociale medier – også efter implementeringen

 

 

Ledelsens rolle i interne sociale medier

  • Ledelsen skal have tillid til medarbejderne
  • Lederne skal slippe kontrollen
  • Ledere skal på niveau med medarbejderne
  • Lederne skal være opmærksomme på, at muligheden for dialog på sociale medier kan føre til nye ledelsesopgaver
  • Lederne skal være rollemodeller og aktive
  • Ledelsen skal rustes til at forstå, hvad den nye nyhedsformidling indebærer og vide, hvordan sure og glade posts skal håndteres

 

 

Hvad taler for Workplace by Facebook?

  • Let at onboarde
  • Indeholder klassisk team site funktionalitet + dialog
  • Mange medarbejdere - og ledere - bruger allerede Facebook som arbejdsredskab, men uden styring
  • Bedre mulighed for videndeling på tværs af organisationen
  • Brugervenligt
  • Ingen learning curve
  • Tilgængelighed (mobil app, aften og morgen)
  • Peers hjælper hinanden
  • Kortere vej mellem medarbejderne 

 

 

Hvad taler imod Workplace by Facebook?

  • Mangler funktioner 
  • Mangler sikkerhed
  • For dyrt (for nogle)
  • Content governance en udfordring
  • Integration til arbejdsplanlægning
  • Udfordring i forhold andre lande: Hvad må deles og hvad må ikke deles
  • Erstatter ikke SharePoint funktioner.
  • Endnu et redskab. Endnu en udgift.
  • Udfordring i hvor kommunikationen skal ske. Workspace, slack intranet etc. 

 

 

De gode input blev givet på arrangementet "Nyheder på intranet og sociale medier", april 2017