Du er her

Rapport om adgang til intranet i kommuner

75 kommuner har givet deres input til undersøgelsen

Et stort tak til de 75 initiativrige intranetansvarlige, som har har givet deres bidrag til Intra2s undersøgelse om adgang til intranet i kommuner.

Sammen med forårets erfa-dag "Intranet i kommuner" har undersøgelsen kastet lys over erfaringer, udfordringer og forventninger til medarbejdernes adgang til intranet.

  Undersøgelsen er mundet ud i en rapport
  Hent den her

  Se resume af rapporten nedenfor.

____________________________________________

Her på Intra2.dk er der også masser af inspiration at hente til intranet i kommuner.

Se bl.a. over 600 skærmdump fra kommunale intranet.
Eller få kontakt til intranetansvarlige fra 46 forskellige kommuner
(Adgang kræver log ind).

Hvis du endnu ikke er medlem af Intra2 kan du læse mere om medlemskab af Intra2.


Konklusionerne kort fortalt

- af Mads Richard Møller

Undersøgelsen viser, at de nuværende intranet i kommunerne i høj grad er målrettet administrative medarbejdere på rådhuset / i den centrale administration. Dernæst kommer decentrale ledere.

Undersøgelsen viser også en meget tydelig interesse i at få decentrale medarbejdere til at bruge intranettet mere, og dermed bygge bro mellem det digitale A- og B-hold i kommunen. Der er ikke mange konkrete erfaringer, men enkelte kommuner har taget de første skridt i retning af at ’udvide’ intranettet til alle medarbejdere i kommunen.

De første skridt er taget i to retninger – hvilket vi også så konkrete eksempler på erfa-dagen:

1) Ved at gøre det eksisterende, lukkede intranet lettere tilgængeligt – fx via brug af NemID og mobile versioner. Fordelen er at alle intranettets mange funktioner og muligheder også kan blive tilgængelige for decentrale medarbejdere. Udfordringerne er dels tekniske, dels at sikre, at indholdet reelt er relevant og brugbart for de decentrale medarbejdere.

2) Ved at lade information være mere åbent tilgængeligt – enten via et enkelt, fælles password eller ved at lade en særlig del af hjemmesiden fungere som et helt åbent intranet. Fordelen er at det er enkelt og meget billigt. Udfordringerne er at sikre den fornødne fortrolighed, hvilket bl.a. gør det vanskeligt at udnytte intranettet til et egentligt fagligt arbejdsredskab.


Min faglige vurdering er, at begge retninger er relevante og brugbare for at bygge broen mellem A- og B-holdet. Let tilgængelighed til ikke-fortroligt indhold via fx hjemmeside, info-skærme og fælles computere kan udmærket gå hånd-i-hånd med et mere personaliseret og fortroligt intranet (i retning af ’den digitale arbejdsplads’). Begge retninger kan og bør naturligvis understøttes mobilt, så informationerne og værktøjerne er tilgængelige der, hvor medarbejderen har brug for det.

Læs den fulde rapport.