Et stort tak til de 75 initiativrige intranetansvarlige, som har har givet deres bidrag til Intra2s undersøgelse om adgang til intranet i kommuner.
Sammen med forårets erfa-dag "Intranet i kommuner" har undersøgelsen kastet lys over erfaringer, udfordringer og forventninger til medarbejdernes adgang til intranet.
Undersøgelsen er mundet ud i en rapport
Hent den her
Se resume af rapporten nedenfor.
____________________________________________
Her på Intra2.dk er der også masser af inspiration at hente til intranet i kommuner.
Se bl.a. over 600 skærmdump fra kommunale intranet.
Eller få kontakt til intranetansvarlige fra 46 forskellige kommuner
(Adgang kræver log ind).
Hvis du endnu ikke er medlem af Intra2 kan du læse mere om medlemskab af Intra2.
Konklusionerne kort fortalt
- af Mads Richard Møller
Undersøgelsen viser, at de nuværende intranet i kommunerne i høj grad er målrettet administrative medarbejdere på rådhuset / i den centrale administration. Dernæst kommer decentrale ledere. 1) Ved at gøre det eksisterende, lukkede intranet lettere tilgængeligt – fx via brug af NemID og mobile versioner. Fordelen er at alle intranettets mange funktioner og muligheder også kan blive tilgængelige for decentrale medarbejdere. Udfordringerne er dels tekniske, dels at sikre, at indholdet reelt er relevant og brugbart for de decentrale medarbejdere. 2) Ved at lade information være mere åbent tilgængeligt – enten via et enkelt, fælles password eller ved at lade en særlig del af hjemmesiden fungere som et helt åbent intranet. Fordelen er at det er enkelt og meget billigt. Udfordringerne er at sikre den fornødne fortrolighed, hvilket bl.a. gør det vanskeligt at udnytte intranettet til et egentligt fagligt arbejdsredskab.
| |