Du er her

Vejdirektoratets intranet: 20 års rejse mod den digitale arbejdsplads

Online Intranet Time Travel & Siteseeing

Adgang til materiale fra arrangementet:

Vejdirektoratets intranet: 20 års rejse mod den digitale arbejdsplads

Online Intranet Time Travel & Siteseeing den 15. marts 2023

(Adgang kræver login og fuld adgang til Intra2.dk. Har du ikke fuld adgang, så læs om Intra2 abonnementer eller send en mail til info@intra2.com)

--------------


Invitationen til arrangementet var:

Allerede i 2010 formulerer Vejdirektoratet en samlet strategi for den digitale arbejdsplads, hvor de skitserer videreudviklingen af et traditionelt intranet til et samlet, digitalt univers, der understøtter intern kommunikation, videndeling og samarbejde. Samtidigt skiftes platform til SharePoint 2010, som efterfølges af SharePoint Online i 2020.

Hele den interne, digitale rejse – også før skiftet til SharePoint - har været præget af Vejdirektoratets solide projektledelseserfaring og -værktøjer, som har sikret ledelsesmæssig opbakning og klart definerede mål og ressourcer gennem hele forløbet.

Hør om Vejdirektoratets første intranet fra 1997 og frem til nutidens intranet på SharePoint Online, Modern, der indgår i tæt samspil med Teams og det interne kvalitetssystem.

Arrangementet afholdes online via Teams. 


Deltagelse er gratis for Intra2 Premium abonnenter*. 

Pris for andre: 1500,- (ex moms). Læs om Intra2 abonnement.

* Hvis din virksomhed har Business Premium abonnement kan I deltage online så mange I vil.


Dagens program

09.00: Start på dagen: Ved Mads Richard Møller

Introduktion til dagens program.

09.15 – 10.30: Vejdirektoratets intranet: 20 års rejse mod den digitale arbejdsplads
Online Intranet Time Travel og Siteseeing
v. Agnete Langgård, application manager og Søren Pontoppidan, webredaktør.

I 2001 lancerer Vejdirektoratet en sammenhængende og ambitiøs web-satsning, som favner både intranettet samt eksterne websider, rettet mod trafikanter og eksterne aktører. Samtidigt skiftes navn fra Intranyt til VD-nettet. Det sker på platformen WIMP, som er udviklet af en af datidens store, danske spillere: Netmester (nu Kruso). Kodeordene for VD-nettet let adgang til intern information, videndeling og nyhedsformidling - i lighed med mange andre intranet på den tid.

Efter godt 10 år med WIMP røres der grundigt rundt i den digitale infrastruktur, og med implementering af SharePoint 2010 defineres personalisering, samarbejde samt lettere adgang til medarbejderdata og fagsystemer som nye mål for intranettet, der skifter navn til VD+. En meget central del af det nye digitale univers bliver således ’Min side’, hvor medarbejderen får adgang til egne medarbejderdata, programmer og kolleger. Der arbejdes også systematisk med forskellige typer af samarbejdsrum, herunder ’enhedsrum’, ’projektrum’ og ’netværksrum’.

Den daglige opdatering af indhold varetages af et forgrenet netværk af lokalredaktører, som både mødes fysisk og deler viden og materiale i eget, digitalt netværksrum.

Over sommeren 2020 – midt i Corona-år 1 – flytter intranettet i skyen. Efter grundig overvejelse vælges en standard Sharepoint løsning baseret på en Office 365 platform, som implementeres med hjælp fra eksterne konsulenter både i forhold til teknik og generel rådgivning.

Efter godt to år har Vejdirektoratet høstet solide erfaringer med SharePoint Online, Modern. Det gælder bl.a. behovet for et meget tæt samarbejde mellem kommunikation og IT. Ikke mindst for at knække den helt store intranet-nød: At sikre en velfungerende og brugervenlig søgning.

11.45 – 11.45: Videndeling blandt deltagerne
Efter oplægget fra Vejdirektoratet deler vi erfaringer fra deltagerne og hører om centrale og afgørende tidspunkter for udvikling af nutidens intranet og fremtidens digitale arbejdspladser.

11.45 – 12.00: Opsamling og tak for i dag

--------------------------------

Kort om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet, og har ansvaret for motorveje, motortrafikveje, en stor del af landevejene og mange af landets broer. I alt ca. 3.800 vejstrækning. Det indebærer projektledelse af mange store anlægs- og vedligeholdelsesprojekter. Der arbejder i alt ca 900 medarbejdere i Vejdirektoratet, herunder ca. 200 i København og resten på seks lokationer, spredt over hele landet.

Smugkig på Vejdirektoratets intranetprofil (kun adgang for Intra2 abonnenter)