Du er her

Udenrigsministeriets intranet 1999 – 2022: Digital udenrigstjeneste i 20 år

Online Intranet Siteseeing og Time Travel

Adgang til materiale fra arrangementet:

Udenrigsministeriets intranet 1999 – 2022: Digital udenrigstjeneste i 20 år

Online Intranet Siteseeing og Time Travel den 14. september 2022

(Adgang kræver login og fuld adgang til Intra2.dk. Har du ikke fuld adgang, så læs om Intra2 abonnementer eller send en mail til info@intra2.com)

--------------


Invitationen til arrangementet var:

Udenrigsministeriet ser allerede tidligt de forretningsstrategiske muligheder i et globalt intranet, og er en af de første danske virksomheder, der går ’all in’ på den nye platform SharePoint.

Kig med indenfor og lær af en af Danmarks mest intraneterfarne virksomheders rejse med SharePoint intranet gennem 20 år.

Arrangementet afholdes online via Teams. 


Deltagelse er gratis for Intra2 Premium abonnenter*. 

Pris for andre: 1000,- (ex moms). Læs om Intra2 abonnement.

* Hvis din virksomhed har Business Premium abonnement kan I deltage online så mange I vil.


Dagens program

09.00: Start på dagen: Ved Mads Richard Møller
Introduktion til dagens program.

09.15 – 10.50: Udenrigsministeriets intranet 1999 – 2022: Digital udenrigstjeneste i 20 år
Online Intranet Siteseeing og Time Travel
v. Bernhard Nordentoft, Intranet Manager og Jens Hjøllund Sørensen, Intranet Content Owner 

Ledelsen i Udenrigsministeriet ser allerede tidligt behovet for at samle den store, globale organisation digitalt. Målet er bl.a. at styrke ledelseskommunikationen og sikre ensartede og effektive arbejdsprocesser på tværs af geografi og organisatoriske enheder. Udenrigsministeriet går derfor ’all in’ på Microsoft SharePoint i 2005, hvor de lancerer et globalt intranet med SharePoint 2003. 

I de følgende år fortsætter den markante ledelsesfokus og -opbakning – både ved at bruge intranettet aktivt til strategisk ledelseskommunikation og ved at sikre budget til videreudvikling.

På den tekniske front betyder det en løbende opgradering fra SharePoint ’03 -> 2010 -> 2013 -> 2016, og på den indholdsmæssige front betyder det en kontinuerlig tilretning og forbedring af bl.a. nyhedsformidlingen, udvikling af digitale workflow med Nintex og understøttelse af HR-processer.

I 2009 introduceres målretning af indhold via segmentering af nyheder. I 2011 lukkes det fysiske personaleblad, og forsiden på intranettet får et markant, designmæssigt løft – bl.a. inspireret af det nye medie Facebook. Senere indtager brugen af video en central plads på intranettet, og der arbejdes med tilgængelighed via mobile enheder.

Den målrettede og ambitiøse brug af intranettet udløser også en række priser, bl.a. den danske IntraTeam Pris i 2009 og 2015 samt Winners of the European SharePoint Community Awards 2012.

11.00 – 11.45: Videndeling blandt deltagerne
Efter oplægget fra Udenrigsministeriet deler vi erfaringer fra deltagerne og hører om centrale og afgørende tidspunkter for udvikling af nutidens intranet.

11.45 – 12.00: Opsamling og tak for i dag

--------------

Kort om Udenrigsministeriet

  • Udenrigsministeriet beskæftiger ca. 2800 medarbejdere, hvoraf ca. 1.000 arbejder i København og ca. 1800 arbejder på de knapt 100 repræsentationer i udlandet. Heraf er ca. 1500 lokalt ansatte.

Smugkig på Udenrigsministeriets intranetprofil (kun adgang for Intra2 abonnenter)