Online Intranet SiteSeeings
Adgang til materiale fra arrangementet:
Open Source intranet i Horsens og Vejle kommune
Online temadag den 6. maj 2021
(Adgang kræver login og fuld adgang til Intra2.dk. Har du ikke fuld adgang, så læs om Intra2 abonnementer eller send en mail til info@intra2.com)
Oplæg og cases
Genveje til intranetprofiler - inkl. screenshots
Invitationen til arrangementet var:
Kig med inden for på denne dobbelte Intranet Siteseeing, hvor Horsens Kommune og Vejle Kommune viser frem og fortæller om deres erfaringer med henholdsvis Drupal og Umbraco.
Vi får en rundtur på de to intranet og hører om udvalgte udfordringer og erfaringer. Her kommer vi bl.a. også ind på betydningen af de nye regler om webtilgængelighed.
De to Intranet Siteseeings foregår online via Teams.
>>Tilmeld dig her<<
(Vi bruger Eventbrite)
Deltagelse er gratis for Intra2 Premium abonnenter*.
Pris for andre: 1000,- (ex moms). Læs om Intra2 abonnement.
* Hvis din virksomhed har Business Premium abonnement kan I deltage online så mange I vil.
Dagens program
<NB: Bemærk at vi starter ½ time tidligere end oprindeligt planlagt>
08.30: Start på dagen: Ved Mads Richard Møller
Introduktion til dagens SiteSeeings. Kort status på udbredelsen af Open Source som intranetplatform i Danmark.
08.40 – 09.50: Nyt Drupal intranet hos Horsens Kommune
v. Henrik Wacher, digitaliseringskonsulent og Lisa Westermann Frey, digitaliseringskonsulent.
Horsens Kommune har valgt Drupal til deres nye intranet, som blev lanceret ved årsskiftet 2019/20. Den første tid siden lancering er brugt til at arbejde målrettet på to centrale områder: At sikre tæt samspil mellem intranet og organisationen, samt styrkelse af indholdssøgning. Se og hør om bl.a.:
- Inddragelse af fagområder: Fordele og ulemper ved at inddrage fagområder i udviklingen af intranet
- Telefonbog/organisationsvisning: Samspil mellem intranet og medarbejderprofiler sker ved at intranettet trækker på og supplerer kommunens generelle personale- og organisationsdata. Det gør det muligt at søge og finde kolleger, både ud fra personlige informationer og organisatorisk placering. Samtidigt er det fundamentet for den personalisering, der også er taget hul på.
- Indholdssøgning sker via Elasticsearch, som giver mulighed for at tilrette og prioritere forskellige søgekriterier. Kommunen har valgt ikke at bruge tags, men i stedet sikre, at de relevante søgeord findes i selve indholdet. Her hjælper Elasticsearch til at forkert stavning og synonymer giver brugbare resultater.
- Webtilgængelighed: Vi hører også kort om arbejdet med at få testet det nye intranet ift. de nye regler for webtilgængelighed.
Det nye intranet udvikles i samarbejde med Peytz & Co samt TS Grafisk Pro.
Se Horsens Kommunes intranetprofil på Intra2.dk (kun adgang med Intra2-abonnement)
10.00 – 11.15: Nyt Umbraco intranet hos Vejle Kommune
v. Gitte Karring, Online Projektleder
Vejle Kommune lancerede i efteråret 2020 et nyt intranet på Umbraco, som også bruges til hjemmesiden. Forarbejdet startede i 2018 og har involveret store dele af organisationen. Undervejs blev det bl.a. overvejet at etablere et helt åbent intranet, men det blev fravalgt på grund af behovet for målretning og hensynet til GDPR. Se og hør om bl.a.:
- Intranettet som let indgang til selvbetjeningsløsninger og fagsystemer, bl.a. via målretning.
- Søgning, som sker ved hjælp af Cludo, der samler indholds- og personsøgning på én søgeside.
- Medarbejderprofiler, hvor data fra interne systemer suppleres og opdateres af medarbejderne selv.
- Mobil adgang, som er vigtig for at sikre let adgang for medarbejdere i hele kommunen.
- Uddannelse af intranetredaktører, hvor mere end 80 redaktører har været på kursus i webformidling.
- Webtilgængelighed, hvor erfaringer fra hjemmesiden er brugt aktivt gennem hele forløbet for at sikre let forståeligt og brugervenligt indhold.
Det nye intranet udvikles i samarbejde med Limbo.works.
Se Vejle Kommunes intranetprofil på Intra2.dk (kun adgang med Intra2-abonnement)
11.15 – 11.30: Opsamling og tak for i dag