Konference i København
Adgang til materiale fra konferencen:
Digital Ledelseskommunikation 2023
Afholdt i København den 8. juni 2023
(Adgang kræver login og fuld adgang til Intra2.dk. Har du ikke fuld adgang, så læs om Intra2 abonnementer eller send en mail til info@intra2.com)
--------------
- Introduktion til dagen (pdf)
- Tre Intra2-modeller om intranet og den digitale arbejdsplads (pdf)
- Oplæg fra DLG Group (pdf)
- Oplæg fra Coloplast (deles ikke)
- Oplæg fra Cowi (pdf)
- Oplæg fra GN Group (pdf)
- Oplæg fra Dansk Røde Kors (pdf)
- Info om Intra2's intranet brugerundersøgelse og benchmark.
Invitationen til arrangementet var:
Efter en ufrivillig corona-pause, genoptager vi rækken af fysiske konferencer om Digital Ledelseskommunikation - mellem ledere og medarbejdere og internt mellem ledere.
Konferencen sætter fokus på, hvordan corona med ét slag ændrer rammerne for intern ledelseskommunikation. Og hvordan nye digitale formater, kanaler, kompetencer og vaner vokser frem.
Det gøres via fire cases fra internationale virksomheder: DLG Group, Coloplast, COWI og GN Store Nord samt dialog og videndeling mellem deltagerne. Desuden fortæller Dansk Røde Kors om arbejdet med deres digitale community for 40.000 frivillige: Mit Røde Kors.
NB: Nyt lokale!!
Konferencen er flyttet til KU Søndre Campus, Amager. Adressen er Karen Blixens Plads 4, tæt på Islands Brygge Metrostation. Lokalet hedder 15a.0.13 og ligger i stueetagen.
Tilmelding sker via mail til info@intra2.com.
Pris med Intra2 Premium abonnement: kr. 2.450,- (ex moms).
Pris for andre: kr. 3.450,- (ex moms).
Tilmelding er bindende 14 dage før konference, men kan altid gives videre til kollega.
Læs om Intra2 abonnement.
Deltag i spørgeskemaundersøgelse og deltag i lodtrækning om gratis pladser.
Dagens program
9.00 – 9.30: Velkomst og introduktion
Mads Richard Møller, Intra2 Share & Consulting
Introduktion til dagens tema og program. Kort runde med deltagernes egne erfaringer og udfordringer, da corona dramatisk ændrer spillereglerne for intern ledelseskommunikation i foråret 2020.
9.30 – 10.15: DLG Group | Corona som katalysator for digital ledelseskommunikation
Mette Sehested, Director, Group Communication
Corona rammer midt i en omfattende flytning af DLG’s hovedkontor fra København til Fredericia. Der skal bl.a. skal ansættes næsten 300 nye medarbejdere, og nogle af dem bliver derfor onboardet på distancen. En enorm udfordring – både for de nye medarbejdere og for cheferne.
DLG favner desuden en geografisk spredt og meget blandet medarbejderskare, som bliver påvirket meget forskelligt af restriktionerne. Administrationen arbejder hjemmefra, mens over 3000+ medarbejdere i detail- og produktionsdelen fortsat skal møde op – nogle med overnatning i skurvogne eller hoteller for at begrænse smittefaren.
Det bliver startskuddet på en lang række digitale initiativer fra ledelsen: CEO-blog hver anden uge. Regelmæssige Town Hall møder via Teams til ledergruppen og til alle medarbejdere. Digitale nyhedsbreve fra mellemlederne. Digital fredagsbar og toplederbingo. Samt en omfattende Corona-site på intranettet med fælles og målrettede informationer og retningslinjer.
Mange af de digitale initiativer er fastholdt efter corona, så den digitale saltvandsindsprøjtning har for alvor forandret og styrket DLG’s digitale lederkommunikation.
10.30 – 11.15: Coloplast | Ledelseskommunikation via digitale town halls, nyhedsbreve, LinkedIn og nyt intranet
Dennis Kaysen, Vice President of Corporate Communications
Allerede før corona er Coloplast langt fremme med digital understøttelse af topledelsens interne kommunikation. Det sker blandt andet via digitale town hall møder for alle medarbejdere hvert kvartal samt intranettet Connect.
Corona skaber dog hurtigt et behov for yderligere digital kommunikation, og kommunikationsteamet introducerer derfor regelmæssige, målrettede nyhedsbreve via email ligesom LinkedIn bliver taget i brug til strategisk, intern kommunikation.
Aktiviteten på LinkedIn og de digitale nyhedsbreve er fortsat efter corona, og de fysiske kvartalsmøder er pt. fortid. Det skaber en langt mere lige adgang til og deltagelse i den interne kommunikation på tværs af grænser og funktioner, hvilket i høj grad understøtter den generelle globalisering af Coloplast.
Her i foråret lanceres desuden en ny version af Connect, der er tilgængelig på smart phones og tablets, hvilket vil styrke den globale adgang og brug.
11.30 – 12.15: COWI | Digital ledelses kommunikation i nye tider: Fra selfie-videos til live-streaming
Emma Wahlberg-Melvig, Head of Communication, International
Som global ingeniør- og rådgivningsvirksomhed med kontorer og datterselskaber i 35 lande og fem kontinenter, er digitale kanaler helt centrale i COWI’s interne kommunikation. Og COVID-19 skabede behov for digital fornyelse på flere fronter, i en fart.
Den tidligere digitale ’distribution’ af fysiske Town Hall møder for ledelsesgruppen bliver ændret til et mere afvekslende og interaktivt format. Det sker bl.a. via etablering af et professionelt streaming set-up og en mere bevidst blanding mellem live streaming, dialog i mindre grupper og andre former for digital deltagerinddragelse. Digitale events for alle medarbejdere bliver desuden afviklet på forskellige tidspunkter for at gøre det lettere for medarbejdere i forskellige tidszoner at deltage.
Pandemien åbnede også op for en mere personlig ledelseskommunikation med uformelle selfie-videos, hvor lederne viser nye sider af sig selv - fra hjemmet og i fritiden, samt virtuel underholding, pausegymnastik og fredagsbar.
Der arbejdes fortsat målrettet med at fastholde og udbrede de nye digitale vaner og kompetencer i hele ledelsesgruppen.
12.15 – 13.00: Frokost
13.00 – 13.45: GN Store Nord | Corona og kommunikationsudfordringer på tre fronter
Steen Frentz Laursen, Vice President Group Communication
GN Store Nord har været frontløber inden for global kommunikationsteknologi i mere end 150 år. Men i foråret 2020 er de i samme situation som resten af verden, og bliver kastet ud i en ny tilværelse som hybrid, digitalt kommunikerende arbejdsplads. Med dertil hørende begyndervanskeligheder og lærerige bommerter.
Udover den generelle udfordring med hjemsendelse og distancearbejde / -ledelse i en global organisation, bliver to centrale forretningsdele ramt meget hårdt. På hver sin måde. Salget af høreapparater dykker dramatisk, da kunderne ganske enkelt holder sig hjemme, mens salget af høretelefoner og andet udstyr til distancearbejde eksploderer, og der opstår udfordringer med produktion og logistik. Så behovet for digital ledelseskommunikation er enormt.
Da intranettet kun understøtter interaktion og dialog meget begrænset, bliver Teams redningen. Det gælder både ifm. digitale Town Halls for virksomhedens mere end 7000 ledere og medarbejdere i mere end 100 lande samt målrettet kommunikation og dialog mellem de enkelte divisioner, lande og medarbejdergrupper.
14.00 – 14.45: Mini-workshop
Faciliteret af Mads Richard Møller, Intra2 Share & Consulting
Deltagerne deler egne erfaringer med og forventninger til virksomhedens digitale ledelseskommunikation - post corona.
15.00 – 15.45: Dansk Røde Kors | ’Mit Røde Kors’ som digitalt omdrejningspunkt for 40.000 frivillige i alle aldre
Anne Faigh Rydell, Team Leader, Internal Communication
Ekstranettet ”Mit Røde Kors” er det digitale omdrejningspunkt for kommunikation til og med næsten 40.000 frivillige i Røde Kors, som er fordelt på over 200 lokalforeninger med hver deres bestyrelse. De frivillige bemander bl.a. organisationens 250 genbrugsbutikker, arbejder som besøgsvenner, med familienetværk og vågetjeneste og organiserer den årlige landsindsamling. Det er en stor og kompleks udfordring, ikke mindst fordi en stor del af de frivillige er pensionister, som først sent i livet er begyndt at bruge digitale medier.
Første version af Mit Røde Kors bliver lanceret i 2013, og med erfaringerne fra det øgede behov for digital kommunikation under corona, er arbejdet med en ny version startet. Det handler ikke alene om mere engagerende og involverende, digital kommunikation til nuværende og nye frivillige, men også om at gøre relevante materialer og effektive værktøjer let tilgængelige for alle. På tværs af generationer med meget forskellige digitale forudsætninger, vaner og forventninger.
15.45 – 16.00: Afrunding og perspektivering
Mads Richard Møller, Intra2 Share & Consulting