Du er her

Workshop: Brugervenlig menustruktur

En brugervenlig menustruktur er en vigtig del af et effektivt intranet. 

Ved hjælp af gennemprøvede metoder og værktøjer hjælper Intra2 med at skabe en brugervenlig og fremtidssikret menustruktur. Centrale aktiviteterne er lokalisering og prioritering af usecases, kortsortering, inddragelse af erfaringer fra andre virksomheder samt test via online værktøjer.

Som del af forløbet afklares strukturansvar / -governance. 

Typisk forløb

Opstart
Inkl. afklaring af aktiviteter og budget. På fysisk eller online møde.

Intranet Review
Gennemgang af nuværende menustruktur. Lokalisering af best og worst practice.

Forberedelse af workshop
Herunder fastlæggelse af endeligt program, sparring på deltagere, forberedelse af kortsortering samt valg af eksempler og best practice fra andre virksomheder.

Afholdelse af workshop
(Se eksempel på program nedenfor)

Opfølgning og sparring
Online eller på fysiske arbejdsmøder.

Eksempel på workshopprogram

Udarbejdelse af menustruktur, version 1 (2½ - 3 timer)
(Deltagere: Projektteam samt udvalgte indholdsansvarlige / -redaktører.) 

  • Introduktion til brugervenlig menustruktur.
  • Eksempler på best og worst practice på nuværende intranet
  • Udarbejdelse af første forslag til menustruktur, niveau 1
  • Kvalitetstjek, bl.a. via eksempler fra andre virksomheder.

Test af version 1 (1-2 timer)
(Deltagere: Udvalgte slutbrugere. Projektteam deltager som observatører.)

  • Test via kortsortering
  • Dialog og forslag til justeringer.

Planlægning af videre arbejde (1time)
(Deltagere: Projektleder og evt. projektteam.)

  • Supplerende test (online eller via kortsortering)
  • Fastlæggelse af governance
  • Udarbejdelse af øvrig menustruktur, fx på arbejdsmøder og workshops.

 

Budget

20-30.000 kroner (eksklusive moms og udlæg til transport)