Hvordan bygger man intranettets startside, så den bliver medarbejdernes primære indgang til den digitale arbejdsplads? Det schweiziske teleselskab Swisscom har et bud på en løsning på deres intranet. De har et ’digital workplace dashbord’ – under titlen ’Work’. Work startsiden er bygget op af en række moduler, som giver overblik og adgang til værktøjer samt samarbejds- og arbejdsrelateret information. Corporate nyheder og info om HR, strategi mv. er adskilt fra dashbordet i indgangene 'News' og 'About'. Se i denne wireframe, hvordan og med hvilke moduler 'Work' brugerfladen er bygget op.
Har du fuld adgang til Intra2.dk, kan du også se disse screenshots af nyhedsportalen 'News' og af megamenuen i indgangen 'About', som giver adgang til HR, generel information, strategier mv. Se Swisscoms samlede intranetprofil
Gå på jagt i deltaljen og få mere inspiration fra Swisscoms 'Work'Udover at give inspiration til moduler og indhold, er der helt sikkert andre idéer, som du kan ’copy with pride’. Du kan i screenshottet fx zoome ind på...
...hvordan navigationen er tilpasset det enkelte modul - bl.a. brugen af vandret menu, søgebokse og pile og symboler, som på forskellig vis leder til yderligere indhold eller sortering.
Eller kig på, hvordan det topprioriterede modul ’Ask the brain’ i funktion og ord er tilpasset et helt specifikt formål: Spørg og få svar fra en kollega, der ved det.
Og for dem, som godt kan lide at få inspiration fra det tyske sprog, er der præcise og håndgribelige overskrifter for det enkelte modul. |